MONKIDS™ – Apkul hälsoprodukter för barn

 

 

NOMINERAD SVENSKA DESIGNPRISET 2017
DESIGNPRISET GRAFISK IDENTITET

BIDRAG: 3A – Grafisk Identitet 
KUND:
Acrilex Egenvård
UPPDRAG: Sätta färg och form på en nytänkande barnproduktserie i tiden, Monkids™.

MONKIDS är en ny och medveten hudvårdsserie för barn. Produkterna är ekologiska, svensktillverkade och innehåller naturliga ingredienser. Uppdraget bestod i att ta fram en unik förpackningsdesign som tilltalar både barn och vuxna. Primärt lanseras tre produkter men designen ska även fungera på fler produkter, både inom hudvårdskategorin men också inom andra kategorier som exempelvis kosttillskott.

MONKIDS grafiska formspråk ska attrahera både barn och föräldrar. Barnen av dess lekfulla karaktärer och färger, föräldrarna av det moderna och stilrena formspråket. Monkids är en produkt man gärna har framme i badrummet. Karaktärerna, de tre busiga och lekfulla aporna, är baserad på de klassiska ”deaf, dumb & blind”-aporna. Här har de fått nya roller och mer vardagliga uppgifter som ”tvätta håret” (schampot), ”smörja ansiktet” (hudkrämen) och ”hålla ögonen fri från skum” (badskummet). Färgsättningen är iögonfallande och lite knasig. Precis som apor kan vara.

KUDOS TANKAR: Att tvätta håret, kroppen och bada – gör sig ren är kanske inte det roligaste som finns, enligt våra barn. Men kan vi locka fram ett leende med färg, form och humor kan vi föräldrar förhöja upplevelsen hos våra små lortgrisar, torrbollar och badkrukor. Det var moroten i designprojektet. Sen att de ser apfina ut i badrummet är en ren bonus.

#ekologiskt #naturligt #svensktillverkad #design #itiden